فصلی نو در برنامه‌های شهرزاد

جشنواره تئاتر شهرزاد

۲۷ بهمن ۱۴۰۰

نخستین دوره جشنواره به مدیریت شهرزاد جعفری و با دبیری سید سام بهشتی، از تاریخ 20 تا 24 ماه تیرماه سال 1397 در تهران برگزار شد که با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شد. طبق برنامه ریزی های انجام شده دومین دوره این جشنواره قرار است در تابستان سال 1401 با دبیری دکتر مسعود دلخواه با کیفیت ویژه تری از دور نخست با حضور چهره های شاخص این حوزه در بخش های مختلف برگزار شود.

نخستین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد به مدیریت شهرزاد جعفری و با دبیری سید سام بهشتی، از تاریخ 20 تا 24 تیرماه سال 1397 در تهران برگزار و با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دومین دوره این جشنواره قرار است در تابستان سال 1401 با دبیری دکتر مسعود دلخواه، با کیفیت ویژه‌تری نسبت به دور نخست و با حضور چهره‌های شاخص این حوزه در بخش‌های مختلف برگزار شود.

نمایش‌های «شیرهای خان بابا سلطنه» به کارگردانی افشین هاشمی با 130 اجرا، «ترانه‌های قدیمی، پیکان جوانان» به کارگردانی محمد رحمانیان با 65 اجرا، «پچ پچ های پشت خط نبرد» به قلم علیرضا نادری و کارگردانی اشکان خیل نژاد با 75 اجرا، «هملت تهران 2017» به کارگردانی کیومرث مرادی، «آنسوی آینه» و «خدای کشتار» به کارگردانی علی سرابی، «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی افسانه ماهیان، «لامبورگینی1و2» به کارگردانی سیامک صفری، «شرق دور،شرق نزدیک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «بنگاه تئاترال» نوشته استاد علی نصیریان و کارگردانی هادی مرزبان، «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به کارگردانی شهرام گیل آبادی، «ماجرای مترانپاژ» و «سینمافلیک»  به کارگردانی محمد حسن معجونی تعدادی از نمایش‌های مهم پردیس تئاتر شهرزاد در یکسال گذشته بوده است که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است.

معرفی رویداد:

نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد از تاریخ 20 تا 24 تیرماه سال 1397 در مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد. ریاست این دوره از جشنواره بر عهده شهرزاد جعفری، مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد بود که در فروردین ماه 1397 طی حکمی سام بهشتی، روزنامه نگار، منتقد سینما و مدیر روابط عمومی این مجموعه را به عنوان دبیر اجرایی نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد منصوب کرد.

سیاست‌های نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد که با هدف ارائه تجربه‌های نو، امکان بروز خلاقیت‌ها، کشف استعدادهای ارزنده و معرفی آن‌ها به عرصه تئاتر شکل گرفت. کشف استعدادهای جوان و حمایت از آن‌ها اصلی‌ترین هدف نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد بود.

 این روزها، جوانان با استعدادی در عرصه‌های مختلف وجود دارند که نیازمند حمایت هستند اما با سختی‌های فراوان در این حوزه به فعالیت می پردازند؛ هدف اصلی شورای سیاستگذاری این جشنواره بر این بود که بستری فراهم کند تا جوانان خلاق در این حوزه بتوانند در یک فضای رقابتی در یک چارچوب مشخص، بدون هیچ فشاری روانی از سمت مدیران و مسؤولان با یکدیگر به رقابت بپردازند.

شورای سیاستگذاری و رئیس جشنواره، فراخوان نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد در بهمن سال 96 تدوین کردند و از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر و سایت پردیس تئاتر شهرزاد اعلام عمومی شد، مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین 97 بود و در این مدت بیش از 250 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

از تاریخ 1 اردیبهشت ماه ، هیأت انتخاب و بررسی متون، کار انتخاب متن‌ها را آغاز کردند که این هیأت متشکل بود از آقایان نادر برهانی مرند، نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر – حسن باستانی، پژوهشگر و نمایش‌نامه نویس و فعال در حوزه تئاتر و افسانه ماهیان، کارگردان تئاتر که این هیأت از میان 250 نمایشنامه‌ای که خوانش کردند، 35 اثر نمایشی را برگزیدند.

هیأت انتخابی که کار خوانش متن‌ها را بر عهده گرفت، جز بهترین کارشناسان ارشد در حوزه تئاتر بودند و هر سه در میان خانواده تئاتر صاحب سبک بودند و ترکیب یک پژوهشگر و نمایش‌نامه نویس با دو کارگردان با جهان‌بینی‌های متفاوت، باعث شد که آثاری که به بخش مسابقه راه پیدا می کنند، بتوانند سلیقه‌های مختلف را در بر بگیرند.

در نیمه خردادماه سال 97، هیأت بازبینی کار خود را آغاز کرد و در این بخش نادر برهانی مرند در کنار هیات بازبینی حضور نداشت و سام بهشتی، دبیر نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد جایگزین او شد و هیات انتخاب 13 اثر نمایشی را برای حضور در بخش رقابتی نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد برگزیدند. نکته قابل توجه در خصوص این انتخاب‌ها این بود که از میان 13 اثر انتخاب شده، 7 نمایش از شهرستان های شیراز، قزوین،  رشت، تربت جام، تویسرکان و … بودند.

این انتخاب و تنوع آثار و حضور جدی نمایندگان شهرهای مختلف در نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد باعث دلگرمی جوانان فعال در حوزه تئاتر  گردیده و خط مشی جشنواره برای مخاطبانش مشخص شد که سیاستگذاری نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد، با سایر جشنواره‌ها متفاوت است.

بعد از معرفی آثار انتخاب شده، هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد از سوی رئیس و دبیر جشنواره معرفی شدند، نادر برهانی مرند، کارگردان تئاتر و دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر، دکتر مسعود دلخواه، مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر، کارگردان و بازیگر و نوید محمد زاده، بازیگر سینما و تئاتر، به عنوان هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد برگزیده شدند و از تاریخ 20 تا 24 تیرماه طی 5 روز آثار نمایشی را مورد بررسی و قضاوت قراردادند و در روز 24 تیرماه مراسم اختتامیه با اجرای فرزاد حسنی برگزار و برگزیدگان معرفی شدند.

لیست برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد:

در بخش بهترین نمایشنامه هیات داوران ضمن تقدیر از نمایشنامه «چراغ آخر» به نویسندگی شاهین کهن،جایزه بهترین نمایشنامه را به نمایش «خاک شیرین» به نویسندگی حامد مکملی از قزوین  اعطا کردند.

در بخش بهترین کارگردانی هیات داوران ضمن تقدیر از فرید نظری کارگردان نمایش «نوسفراتو»، از رشت تندیس جشنواره را به شایان فیروزی کارگردان نمایش «خونمردگی» از تهران تقدیم کردند.

در بخش بهترین بازیگری مرد، هیات داوران به صورت مشترک 3 جایزه را برای بازیگران مرد در نظر گرفت که به طور مشترک محمود رشیدی برای بازی در نمایش «بی خانمان» از تربت جام، میلاد زنگنه برای بازی در نمایش«مردان مدار بسته» از تویسرکان و عباس بابایی برای بازی در نمایش «پوکه» از تهران اعطا شد.

در بخش بهترین بازیگری زن، هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد ضمن تقدیر از بازی الناز آبروش در نمایش «کابوس های دنباله دار»ازرشت، جایزه بهترین بازیگر زن نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد را  به «نگین تهمتن» برای ایفای نقش در نمایش «پا» تقدیم کردند.

در هر بخش به هر کدام از برگزیدگان تندیس جشنواره شهرزاد و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد.

هیات داوران هیچ نمایشی را حائز دریافت رتبه دوم بهترین نمایش ندانست و در این بخش دو نمایش در رتبه اول و سوم پذیرفته شدند.

جایزه سوم که شامل 7 اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد و وجه نقد به همراه تندیس جشنواره است، به نمایش «کابوسهای دنباله دار» به کارگردانی مهرداد هنرمند از شهر رشت تعلق گرفت.

و در پایان جایزه اصلی نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد، تندیس جشنواره،  وجه نقد و 15 اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد به آرمین حمدی پور کارگردان نمایش «پا» از شیراز تقدیم شد.

نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد، بدون هیچ حمایت مالی و معنوی از سوی دولتمردان و مدیران تئاتری به طور کاملا مستقل و خصوصی در نخستین گام خود توانست توجه افکار عمومی و خانواده تئاتر را به خود اختصاص دهد.

در همین راستا دومین دوره این جشنواره در تابستان سال 1401 برگزار خواهد شد.